In gesprek met Richard Heimering – Raad van Advies Stichting Business Docks
Als het gaat om de ontwikkelingen aan de Havenkant van het Spoorzone gebied is de Stichting Business Docks een belangrijke sparringpartner voor de gemeente. Het bestuur van de Stichting wordt op haar beurt met raad en daad terzijde gestaan door een vijftal Beverwijkse ondernemers.
Zij vormen de Raad van Advies. Eén van hen is Richard Heimering, een bekende ondernemer en vastgoedeigenaar op het bedrijventerrein. Vanuit deze rol én vanuit zijn persoonlijke betrokkenheid denkt hij graag actief mee over de ontwikkelingen.
Richard (42) woont met zijn vrouw en drie jonge kinderen in Beverwijk. De haven en het bedrijventerrein kent hij als geen ander. Hij werd er geboren, in een klein woninkje achter het huis van zijn opa en oma aan de Kanaalweg. Zijn carrière startte hij als young talent bij BUKO, daarna ging hij de sloop en recycling in en was hij bijna vijftien jaar lang directeur bij Beelen, één van de grootste afvalverwerkers van Nederland. Op zijn 38e besloot hij voor zichzelf te beginnen: “Ik had meer dan 100 mensen onder me en voelde me vooral een mental coach. Ik wilde weer kunnen focussen op het werk zelf, mijn kennis en netwerk optimaal kunnen inzetten. Ondernemen vind ik gewoon leuk, de uitdagingen die dat biedt. Als iemand zegt, dat wordt niks… Dan denk ik: dat zullen we nog wel eens zien.”
Zijn bedrijf L8 Grondstoffen en Logistiek verzorgt de import en export van grove afval- en grondstoffen, denk aan ferro’s, houtsnippers, klei, staalslakken en asfalt. Dat doet hij voor grote opdrachtgevers en omvangrijke projecten zoals o.a. de Markermeerdijken waar 1,8 mln. ton dijkenklei wordt geleverd. Zijn kantoor is gevestigd aan de Zuiderkade, tussen de schroothopen en met een prachtig uitzicht op de bedrijvigheid op de kades. Het water, de schepen, het laden en lossen: die aanblik verveelt hem nooit.
Richard: “We hebben het water nodig in Nederland. Transport is zoveel gemakkelijker en goedkoper dan over de weg of over het spoor. Voor een paar euro vaar je het hele land door, in de auto kom je daarmee niet ver. En in een vrachtwagen gaat 30 ton, in een binnenvaartschip is dat zomaar 3.000 ton. Je kunt werkelijk alles wegvaren.”
De haven is een stukje uniek Beverwijk
“Helaas leeft het nauwelijks onder Beverwijkers. Ja, mensen weten dat het Meerplein vroeger aan het water lag, en dat er hier wel eens schepen liggen met hout en aardappels. Maar verder is het een ondergeschoven kindje. Vergelijk dat eens met Rotterdam, Amsterdam en IJmuiden. Die profileren zich als echte havensteden. Wij zijn dat net zo goed en hebben ook nog eens een heel gunstige ligging. Onderschat ook niet hoeveel werkgelegenheid Wind op Zee daardoor gaat brengen. Ik blijf erop hameren dat we trotser moeten zijn op de haven.”
Toen een paar jaar geleden het eerste bericht kwam dat bij de Kop van de Haven woningen zouden komen, schrok hij dan ook behoorlijk. “Als vastgoedbelegger zie ik het als belangrijkste taak mijn huurders te beschermen. Dat zijn niet de minste bedrijven, denk aan Riwald, Sortiva, Braam of Dorrestijn. Bekijk het eens van onze kant. We hebben allemaal mooie posities in deze haven, bouwen aan onze bedrijven, hebben grote investeringen gedaan. Voor onze kinderen, maar ook voor de stad. Als je ziet wat er hier allemaal gebeurt. Elk schip dat hier binnenkomt, levert geld op voor de gemeente en de lokale economie. De haven volbouwen met woningen levert maar eenmalig iets op.”
We moeten onze afkomst niet verloochenen. We zijn niet voor niets sterk in transport, industrie en de havenarbeid.
Natuurlijk begrijpt hij ook dat er woningen nodig zijn en dat je met zulke ambities als gemeente dan elke locatie onderzoekt. “Het is fantastisch wat er gebeurt bij Ankie’s Hoeve en bij het Meerplein. Daar kan ook snel geschakeld worden, omdat die terreinen van de gemeente zijn. Dat is bij ons niet het geval. En hoe je het wendt of keert: we zijn bedrijven in een zware milieuklasse. We zitten hier niet voor niets allemaal bij elkaar. Sterker nog, we zijn juist vanwege onze activiteiten hier gevestigd. Daar wil je helemaal niet naast wonen. We maken veel geluid en veroorzaken voor woningbouw andere storende overlast.”
We willen niet overal voor gaan liggen, maar wel gehoord worden
“Het ironische is dat de gemeente nu tegen dezelfde wetgeving aanloopt als een ondernemer die een vergunning aanvraagt of iets voor elkaar wil krijgen. Daarom zeg ik: ga met ons aan tafel. Leer denken als een ondernemer. Er zijn altijd mitsen en maren. De regels vormen nu eenmaal het grootste obstakel. Laten we dus kijken naar wat er wél kan. In dit geval denk ik dat er eerst een bredere gebiedsvisie moet komen, zodat je kunt zoeken naar mogelijkheden om bedrijven te herplaatsen. Naar het terrein van Tata bijvoorbeeld. Of dat aan alle wensen en eisen voldoet? Dat kunnen wij ondernemers heel goed beoordelen. Dat plan moeten we dus wel met elkaar maken.”
Precies daarom nam hij plaats in deze Raad van Advies: “Je moet zorgen dat je erbij bent, want schoppen tegen de plannen, daar schiet je niets mee op. Vanuit deze rol kunnen we nu ons zegje doen. We komen een paar keer per jaar bij elkaar om te klankborden en op ideeën te schieten. Het is aan ons om te zorgen dat we altijd met een ondernemersbril blijven kijken naar de kansen én de risico’s van dit gebied. Niet vanaf de zijlijn, maar door actief mee te denken.”
Beverwijk is een klein wereldje, we weten elkaar te vinden en zijn transparant. Je kunt hier je ideeën ventileren zonder bang te zijn dat een ander daarmee aan de haal gaat. Omdat we elkaar wat gunnen en het beste willen voor Beverwijk.
“Met de Beverwijk Business Docks hebben we gewoon een prachtig bedrijventerrein. Naast de traditionele bedrijven zitten er ook veel start ups. Die zijn nog wat onzichtbaar, maar die zijn wel volop gas aan het geven. Ik zou willen zeggen: maak veel meer gebruik van de kennis en gedrevenheid van de ondernemers. Het is ons gezamenlijk belang om dit gebied zo goed mogelijk te beschermen én door te ontwikkelen. Ik hoop dat we echt gaan bouwen aan een mooie stad.”